9. VARUMÄRKET KUNGAHUSET


9. VARUMÄRKET KUNGAHUSET
av Jan Ivarson, 2013-06-10

I dagarna har många suttit framför TV-apparaterna och tittat på prinsessbröllop, andra inte.
Till de senare har varit företrädare för vänsterpressen. Göran Greider, redaktör för Dala-Demokraten, tyckte i TV att svensk public service inte borde sänt något om vigseln. Det är konsekvent i linje med vänsterns förnekande av svensk kultur och svenska seder. I vänstergrupper tycker man nationsgränser skall suddas ut, utom då det gäller beskattning och andra skyldigheter mot staten. Vänstern tycks mena att Staten är till för de med skyldigheter, medan rättigheterna skall stå öppna för alla och svensk kultur skall marginaliseras.

I stugorna har bröllopet och monarkin diskuterats i min bekantskapskrets. Några ungdomar tyckte monarkin är omodern och att kungen inte har något att säga till om. Det är sant, men när jag frågade hur alternativet ser ut blev det tyst.

– Vill vi ha en president med makt eller bara en statschef med representativa uppgifter?

De flesta var inne på det senare. Jag påminde om att det i så fall skulle bli precis som med vår kung, med den skillnaden att presidenter ofta skulle bytas ut. Vi skulle få ett antal f.d. presidenter att försörja och skydda. De skulle ha marginell attraktionskraft för både näringslivet, veckopressen och allmänheten.

Någon kontrade med att det var synd om kronprinsessan som måste leva med sitt uppdrag. Jag menade att många vill gärna ha en trygg anställning och kronprinsessan är fri att säga upp sig. Till det kommer att hon har en livslång uppfostran och utbildning för sitt uppdrag. Man hör aldrig talas om att det synd om barn i finansfamiljer som har sin framtid utstakad.

Så frågade jag hur en president skulle utses. Verkade inte som om någon funderat på det.

– Är inte risken stor det blir ett valspektakel där makthavarna valt ut kandidaterna eller vi får kandidater med förmögenhet och kontakter som kan köpa framgång genom media?

Tänk er presidenten som en ärevördig socialdemokrat som Pierre Schori, LO-Vanja, en mediafigur som Mark Levengood eller rent av någon religiöst utbildad nysvensk som bryter på förortssvenska. Det skulle onekligen vara tidstypiskt, men skulle det vara bättre för landets ekonomi, anseende och vårt välstånd?

Kungahuset är ett mycket starkt varumärke som vi skall vara aktsamma om. Det tar åratal att bygga ett starkt varumärke. Det har vi fått lära av bilindustrin. Vårt kungahus är välrenommerat och välkänt i världen och fungerar som dörröppnare för företag och organisationer.

Fråga 1 000 tyskar om de vet vilka Sveriges kung och drottning är. Jämför det med svaren från svenskar och andra länders befolkning om vad Tysklands president heter.

Svaren kommer antyda vilken statschef som är bäst för sitt land.

Jan Ivarson

_

1 tanke på “9. VARUMÄRKET KUNGAHUSET

  1. 9. Varumärket Kungahuset
    av Jan Ivarson, 2013-06-10

    Du tar här upp verkligt intelligenta och genomtänkta vinklar om frågan
    om Kungahusets vara, eller inte vara.
    Du gör en fullständigt kristallklar analys, och även om många idag kan
    tycka att Kungahuset tillhör en förlegad tidsålder, så måste man böja
    sig för din analys där du frågar, vad är alternativet och på vilket sätt
    skulle det gagna Sverige?
    Ditt egna svar är genialt presenterat och förpackat i en utomordentligt
    bra krönika.
    Jag är verkligen glad över alla skickliga krönikörer som valt att skriva
    här på Honesty4u! Alla läsare kanske inte alltid håller med i allt, men
    ni skapar tveklöst många djupa eftertankar.

    Tack Jan för en fantastisk krönika och välkommen åter!

    /Lars Agerstig
    honesty4u@hotmail.se

Uppge bara din e-postadress (visas ej) samt exempelvis ditt förnamn och kommentera sedan här nedan! Ingen inloggning eller medlemskap behövs! Hoppa över allt annat!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.