704. ÅTERGÅNG TILL ELSTOLPAR


704. ÅTERGÅNG TILL ELSTOLPAR
av Jan Ivarson, 2019-05-07.

Sven Stolpe (1905 – 1996) var samhällsdebattör och författare.
Han skrev över 80 böcker och fick till slut professors titel. Han hade bestämda åsikter om mycket och förfasade sig över sjunkande moral. Undrar vad han hade tänkt om dagens samhällsdebatt och att hans namn idag för tankarna till hur man överför el till bilar.

I USA ser man fortfarande ledningar för el och tele i luften på stolpar. I Sverige byggde vi bort dem med markförlagda kablar. Då hade vi råd med det, liksom att bygga VA-ledningar och reningsverk. Det var då landet hade hög BNP per capita och innan landet förklarades mångkulturellt och feministiskt.

Många TV-inslag handlar om laddstolpar. Ingen talar om vad tankpriset är för el. Vi får bara höra hur mycket rabatt man kan få om man köper en elbil. Det påminner om TV-reklam för vissa varor. Vi får veta hur lite varan kostar de första månaderna. Jag betalar 3,22 kr/kWh för elen till mitt hus med fasta kostnader. Försäljningen av elbilar hålls uppe av en sjuk marknad med statliga subventioner och gratis el från vissa arbetsgivare.

En liter diesel motsvarade på 1900-talet ca 8 kWh om man eldade upp den till värme. Det blir mindre än hälften i dieselmotor vid omvandling till mekaniskt arbete. Sverige har nu blandat tallolja i dieseln så värmevärdet är mindre än i andra länder. Det visar sig att bilar som kör till Tyskland drar mer diesel än från Tyskland till Sverige när de tankat utomlands.
Våra politiker gör vad de kan för att försämra för sina landsmän. Ökad förbrukning bidrar till miljön och jämställdhet tycker de.

Tankstationer, inte stat och kommuner, bör bygga elanslutningar och sälja kaffe, bullar och säsongsanpassade varor under tankningstiden. Elpriset bör visas med lysande siffror som för fossilbränslen, gärna med en internationellt överenskommen omräkning till ekvivalent bensinpris. Då kan folk jämföra, men det är inte i makthavarnas intresse.
Bilister skall luras köpa dyrt och sitta med Svarte Petter när batteripaketet är slut. Rika klarar sig som byter bil efter ett år och kanske säljer den till Norge.

Om hela bilflottan går över till el behövs tre kärnkraftverk för att täcka behovet. Den konsekvensen förstår inte våra politiker.
De klarade heller inte av att inse att två år är för kort tid för invandrare att försörja sig med arbete. Då kan man inte begära att de skall förstå var elen skall komma från, när bilflottan elektrifierats och hur effekten skall överföras.

Det behövs massor av nya ledningar och det bör inte andra abonnenter betala. Elavbrott kalla dagar och kolkraft kan bli räddningen och kolsoppa till middag för många, i takt med att kostnader stiger mer än folks inkomster.
Med nuvarande värdegrund kan vi få se vänsterstyrda kommuner installera eluttag för elmadrasser åt EU-migranter och svenska uteliggare som det inte finns bostäder för.

En undran är vad andrahandsvärdet blir för en gammal elbil som behöver byta batteripaket för sådär 200 000 kr, men batteripriset kan ju sjunka med åren. Leasingmaknaden för elbilar kommer visa hur branschen ser på andrahandsvärdet. Tryggast att göra elbilsaffär som skådespelaren Hasse Ekman gjorde, när han leasade sin Lisa.

Jan Ivarson
Politiskt obunden

Redaktionens vädjan: OBS! Gillar du denna eller andra artiklar här på Honesty4u, så skicka gärna länkar till alla du känner samt ut på sociala medier.
Glöm inte att även kommentera krönikan nedan i kommentarsfältet.
Det är trevligt för krönikören med lite feedback. Vad tycker just Du?
Skriv några rader nedan!
OBS! Du behöver inte logga in eller något medlemskap för att skriva! Ange bara din e-postadress, så att vi kan blockera eventuella skitstövlar som nästlar sig in!
Det går även att visa krönikören ditt betyg genom att klicka på stjärnorna ovanför krönikan.

Manövrera enkelt genom att klicka på de ljusblå länkarna nedan! 

Föregående krönika: 703. SKV – SVENSKA KVALITETSSÄKRINGSVERKET

Nästa krönika: 705. SJÄLVKÖRANDE BUSSAR OCH MEDRESANDE BUSAR

Annonser

Kommentera här:

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.