249. VILL VI BLI LURADE?


249. VILL VI BLI LURADE?
av Jan Ivarson, 2015-03-14.

Ett företag lämnade sina lokaler och flyttade till nya i ett utbyggt köpcenter förra året. De gamla lokalerna har stått tomma tills nyligen. Där har nu ett outlet (affär för försäljning av billiga prylar) flyttat in.

Köpmän har alltid utnyttjat folks svagheter för att öka försäljningen. Vi tycks ha svagheter och en av dem är att många gillar att handla.
Min fru kom just hem från ett besök i London. Väl hemma hade hon att göra i en dag med att packa upp sina väskor och visa allt hon fått och köpt.
– Jag köpte inget till Johan denna gång för jag hittade inget lämpligt, sa hon, medan hon höll upp en ny randig solklänning för mitt beskådande. Hon visade även att antal kalsonger i olika kulörer avsedda för mig.

Det gör inget för Johan har ingen högtidsdag, sa jag och menade att man behöver inte köpa prylar till alla man känner bara för att man själv varit bortrest från hemmet. Hustrun tittade på mig utan kommentar och fortsatte packa upp.

Medan hustrun höll på med uppackningen gick mina tankar till det nya outletet i grannstaden (heter det outletet på svengelska. Är Lagerförsäljning ett omodernt ord som får folk att tro, att det gäller kullager?).

Fastän affären var nyöppnad började den med en ny variant av realisation, förlåt SALE heter det väl nu. Väggarna var prydda med jätteskyltar med texten

70 % PÅ ALLT
DRAS AV I KASSAN

Outletägarna måste mena, att folk köper mer av en vara om den är prissatt till 330:- kr med 70 % avdrag i kassan, än om den var prissatt till 99:- kr utan avdrag i kassan. Stor rabatt lockar mer än lågt pris!

TV-reklam förmedlar lockande budskap. GRATIS i tre månader!
Vad priset blir sedan och hur lång bindningstiden för avtalet är får man inte veta.

Kan en förklaring vara den svenska skolan, som inte lärt ut hur man räknar med procent?
Det får mig att minnas en gammal historia. En framgångsrik köpman som var dålig i skolan träffade sin gamle lärare.
– Hur kommer det sig att du blev så framgångsrik, du som hade så svårt för procenträkning, frågade läraren.
– Jo, jag köper in varorna för en krona per styck och säljer dem för två. Den procenten lever jag bra på.

Ett annat säljknep är tillsynes låga priser. Numera är det vanligt att priser i infoblad anger osannolikt låga priser t ex Endast 89:-. Om man tittar noga följs priset av texten per månad men utan uppgift om hur många månader man skall betala. Det framgår kanske på en annan sida. Sällanköpsvaror prissätts numera ofta som avbetalningspris per månad. Sådana varor brukar jag undvika.

Så har vi de stora företagens kultur. Den är lite tvärt om. Ett stort företags hemsida kännetecknas av att det inte vill ha kontakt med sina kunder annat än genom beställningar. Stora företag uppger ingen e-postadress. I bästa fall har de en rubrik Support man kan klicka på. Om man gör det, nås man av erbjudanden för fler tjänster. I bästa fall finns en rubrik för vanliga frågor, dock sällan så vanliga att det du vill fråga finns med.
En bättre kundservice kan finnas genom ett skrivfält, i vilket kunden kan skriva in ett budskap. I värsta fall försvinner det när man trycker på Sänd. Bättre är det om kunden får kvittens på att budskapet är sänt och mottaget. De bästa företagen erbjuder kunden att kunna skriva ut en kopia av vad som skrivits.

Företag marknadsför sig med produkter och sitt VARUMÄRKE men vill i övrigt vara anonyma. Sällan får kunder veta vilka ägarna är och om företaget också säljer sina produkter under andra namn. Fler varumärken och fler produktvarianter med obetydliga skillnader låter lura oss att köpa mer.

Jan Ivarson

1 tanke på “249. VILL VI BLI LURADE?

  1. Tekniken att sälja varierar jag har varit demonstratör på marknader och mässor ibland demade jag en fönsterhandske med lite olika städfinesser.

    Produkterna hade ett värde av 100 kr, här var det viktigt att inte sälja till de sista kunderna, då en ny kö skulle skapas på de kvarvarande. Människan är ett flockdjur genom att dra nytta av denna psykologi fanns det redan köpare längst fram i kön till nästa avslut. På så vis kunde jag hålla på från morgon till kväll utan avbrott, under gynnsamma förhållanden.

    Vi var några professionella demonstratörer som behärskade konsten.

    Försäljning var kul, dyra produkter krävde en annan teknik, jag var delägare i företag där vår bas var en entrématta. Här var det gödsel av broschyrer några timmar som gällde, därefter kom kunderna tillbaka på ledband när de var på väg hem.

Uppge bara din e-postadress (visas ej) samt exempelvis ditt förnamn och kommentera sedan här nedan! Ingen inloggning eller medlemskap behövs! Hoppa över allt annat!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.