578. NY PRODUKT KRÄVER BEFINTLIG LOKAL


578. NY PRODUKT KRÄVER BEFINTLIG LOKAL
av Jan Ivarson, 2017-07-19.

Tänk er att ett företag skulle komma på en ny produkt, till exempel ett nytt rullager som både är lager och växellåda i samma enhet. Rullarna är utbytta mot kugghjul. Om bolaget trodde på produkten skulle det på kort tid få den i produktion i en befintlig fabrik. Om produktionen däremot skulle kräva ny byggnad utanför industriområdet, skulle problem uppstå genom tillståndsansökningar, granskningar, yttranden och överklaganden. I sådant fall skulle bolaget troligen förlägga produktionen utomlands.

Småföretag kringgår byråkratin med etablering i lador och på undanskymda platser. Beteendet liknar Sydeuropa med stränga lagar och dålig efterlevnad. Småföretag som inte orkar med byråkratin söker liknade lösningar för överlevnad som papperslösa.

Byggbranschen lider av för långa tillståndstider. Få investerare riskerar pengar på projekt som kräver åratal i myndighetsutövning.

Exempel finns på utdragna ärenden. Ett började i förra århundradet. Kommunen exproprierade mark för bostadsändamål men genomförde det inte. Efter årtionden utbjöd kommunen området till försäljning i avsikt att få det bebyggt med bostäder. Genom överklaganden saknas ännu beslut om det får genomföras.

Ett annat ärende rör en friskvårdsanläggning som pågått under ett årtionde. Nu ligger det i Miljödomstolen sedan cirka ett år tillbaka. Handlingarna bör kunna läsas in på en vecka och därtill behövs några veckor för besök i området, för eftertanke och för formulering av domslut. Långa väntetider beror förmodligen på att myndigheterna inte har tillräckliga resurser.

Nuvarande ordning fungerar dåligt. Långa beslutstider skadar landets utveckling.

Jan Ivarson
Politiskt obunden

Redaktionens vädjan: OBS! Gillar du denna eller andra artiklar här på Honesty4u, så skicka gärna länkar till alla du känner samt ut på sociala medier.
Glöm inte att även kommentera krönikan nedan i kommentarsfältet.
Det är trevligt för krönikören med lite feedback. Vad tycker just Du?
Skriv några rader nedan!
OBS! Du behöver inte logga in eller något medlemskap för att skriva! Ange bara din e-postadress, så att vi kan blockera eventuella skitstövlar som nästlar sig in!
Det går även att visa krönikören ditt betyg genom att klicka på stjärnorna ovanför krönikan.

Manövrera enkelt genom att klicka på de ljusblå länkarna nedan!

Föregående krönika: https://honesty4u.wordpress.com/your-chronicles/577-ensidig-vansterkritik-av-de-som-skapar-jobb/

Nästa krönika: https://honesty4u.wordpress.com/your-chronicles/579-staten-tar-det-mesta-av-din-lon/

3 thoughts on “578. NY PRODUKT KRÄVER BEFINTLIG LOKAL

  1. Av någon anledning verkar det vara så att många kommentarer koncentreras till några få sajter (t ex Avpixlat) utöver Facebook-trådarna. Många andra populära o välbesökta sajter (utöver denna) som t ex Tobbes Medieblogg o Morpheus Blogg m fl får få eller inga kommentarer. Vet inte vad det beror på, men kanske lockas folk psykologiskt att kommentera där det redan finns många kommentarer. Inga kommentarer betyder dock inte att läsarna inte uppskattar artiklarna, även om jag förstår att det kan kännas tråkigt för skribenterna…

    • Hej Marie!

      Jo, du har sannolikt rätt i det du skriver!
      Jag tycker att det är urtrist att folk inte åtminstone kan ägna en minut för att visa sin uppskattning till våra skickliga krönikörer här, alternativt komma med kritik om man har sådan angående krönikan.
      Dessa krönikörer skriver utan ersättning, för att vi alla ska få något vettigt att läsa!

      Tack för att du tog dig tid och kom med kloka ord!

      /Lars Agerstig
      honesty4u@hotmail.se

  2. >>>>>>>>>> TILL ALLA LÄSARE <<<<<<<<<<

    Är det någon läsare som kan berätta varför det tycks finnas ett motstånd att kommentera här på Honesty4u?
    Det är enormt många som läser de olika krönikorna här men ytterst få som skriver egna kommentarer!
    Varför?

    /Lars Agerstig
    honesty4u@hotmail.se

Kommentera här:

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.