14. SKYDDA LANDET, ANSTÄLL FLER I TULLEN


14. SKYDDA LANDET, ANSTÄLL FLER I TULLEN
av Jan Ivarson, 2013-06-20

Media har berättat om hur valpar tas in i Sverige från oseriösa uppfödare. Illegala vapen är andra oönskade importvaror.

Mängder av stöldgods förs åt andra hållet ut ur landet. Tio procent av nya utombordsmotorer stjäls och även stora entreprenadmaskiner. Det mesta transporteras via färjor. Trots ett fåtal färjeplatser har inte tullen råd bemanna dem tillräckligt. Än sämre är det vid gränsövergångar för mindre vägar.

Rfid-enheter, Radio-frequency identification, skulle kunna målas in i alla nya motorer så att dess identitet enkelt skulle kunna kontrolleras. Här måste staten ställa krav på tillverkarna som saknar eget intresse. De säljer gärna nya motorer som ersättning för stulna och reservdelar som kapat kablage.

Tullen är underbemannad för att klara sina uppgifter. Här finns behov av varaktiga jobb. Anledning att så inte sker, är brist på pengar. En tulltjänsteman kostar inte mer än ett ensamkommande barn eller anhöriginvandrare, för vilka vi har råd med daglig påfyllning.

Det europeiska samarbetet Schengen är tandlöst och politikerna har inte förmått ta i frågan. Tullen är delvis bakbunden av naiva regelverk.
Skall något hända måste frågan lyftas i offentlig debatt och ge avtryck i de politiska opinionsundersökningarna.

Jan Ivarson

1 tanke på “14. SKYDDA LANDET, ANSTÄLL FLER I TULLEN

  1. 14. SKYDDA LANDET, ANSTÄLL FLER I TULLEN
    av Jan Ivarson, 2013-06-20

    Du tar återigen upp en viktig fråga som årligen kostar den svenska
    befolkningen miljardbelopp.
    Inte nog med att Tullen är underbemannad, den är dessutom felbemannad.
    De är alltför många skrivbordsknuttar och alltför få ute vid gränskontrollerna.

    /Lars Agerstig
    honesty4u@hotmail.se

Uppge bara din e-postadress (visas ej) samt exempelvis ditt förnamn och kommentera sedan här nedan! Ingen inloggning eller medlemskap behövs! Hoppa över allt annat!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.