375. HUR HAR VI KLARAT OSS?


375. HUR HAR VI KLARAT OSS?
av Jan Ivarson, 2015-12-17.

Överst på Göteborgs-Postens nätupplaga står den 16 december rubriken
Billdalsskola bussar in nyanlända.

Tidningen skriver: Det finns tre modersmål bland eleverna. Inget av dessa kan läraren… vissa elever kan engelska och de översätter åt varandra.
Det är ovanligt med nyanlända ungdomar i Billdal och totalt är det femton elever som skall börja. Rektorn ser det här som ett viktigt steg för skolans och Billdals framtid, står det i GP.

På vilket sätt är det viktigt för skolan och Billdal och hur har Billdal klarat sig fram till nu, är en berättigad fråga, liksom vilka problem rektorn har upplevt i avsaknad av elever som inte förstår svenska.

– Vi behöver ha en del av världen, eftersom det här är en otroligt segregerad stadsdel. Vi är generellt sett en vit medelklass här, förvisso med underbara elever och föräldrar, men det blir enkelspårigt säger han.

Ursprungligen var hela Sverige segregerat med dagens synsätt. Ett område utan invandrare anses numera som segregerat. Det har alltid funnits kvarter för rika och mindre bemedlade. Sådan segregation har inte ansetts människofientlig.

Enkelspårigt förblir det på våra järnvägslinjer när pengarna går till försörjning av andra länders befolkning. Enkelspårigt är det bland politiker och tjänstemän som är beredda att tala för vad som helst som kan antas gynna deras framkomst i åsiktskorridoren.

Man kan förstå argument om att hjälpa andra, men nu framställs svenskarna vara i behov elever som inte kan svenska, för att landet inte skall bli enkelspårigt. En stadsdel med medelklassbefolkning framställs som segregerad för att det inte finns invandrare!
Nästa steg blir kanske att kommunen köper upp villor och delar ut till nysvenskar men för det behövs svenskars skattepengar. Det kan bli ett hinder.

Rektorn uppträder enkelspårigt. Hans ambition är att smöra för att få behålla sitt jobb och stiga i graderna. Om skolan får stor andel berikande elever kommer rektorn få se hur betygen rasar och han får sociala problem att arbeta med som han hittills varit utan i sin segregerade skola.

Rektorn får medhåll av områdeschefen för skolorna Askim-Frölunda-Högsbo. Det är henne rektorn vill tillmötesgå för hon är högre i hierarkin. Hon menar att skillnaderna i elevers bakgrund är tydlig. Underförstått, elever med utländsk bakgrund presterar sämre. Därför bör de blandas upp med svenska elever så att skillnaden utjämnas.
Kanske något bättre för de utländska som infinner sig i skolan, men också sämre för de svenska. Men vad betyder det jämfört med det politiska målet att byta ut befolkningen, landets välfärd, kultur och värderingar.

Länk till artikeln i GP: http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2930426-billdalsskola-bussar-in-nyanlanda

Jan Ivarson
Politiskt obunden

1 tanke på “375. HUR HAR VI KLARAT OSS?

  1. Vad jag kan bedöma klarade vi oss bättre innan invällandet startade. Då ökade t ex BNP per Capita och nu gäller det omvända. Den där rektorn kommer att få sota för sitt ”rövslickande” genom något man döljer med begreppet ”Sociala problem”. Och med den definitionen har rektorn inte en chans att lösa problemens kärna utan att bli ”rasist, nazist etc”. Stackars de svenskspråkiga eleverna. Deras framtid skiter samhället i.

Uppge bara din e-postadress (visas ej) samt exempelvis ditt förnamn och kommentera sedan här nedan! Ingen inloggning eller medlemskap behövs! Hoppa över allt annat!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.