432. EFFEKTIVA BATTERIER PÅ GÅNG


432. EFFEKTIVA BATTERIER PÅ GÅNG
av Jan Ivarson, 2016-03-17.

Nätplatsen Anthropocene, drivs av Lars Bern. Han är utbildad vid teknisk högskola och har haft tunga uppdrag i stora bolag. I den senaste artikeln, ”Glädjenyhet mitt i allt elände”, skriver Bern att spanjorer och kineser tillsammans har utvecklat ett nytt ackumulatorbatteri. Det är baserat på grafen, tunna skikt av kol, vars uppfinnare belönades med nobelpriset år 2010.

Om batterierna håller vad de lovar kommer de ge en bil en aktionsradie av 80 mil och laddtiden blir ungefär som att tanka diesel. Batterierna är miljövänliga och kan laddas många gånger.

Sådana batterier är välkomna och kommer leda till stora förändringar i samhället. Bra för en del, problem för andra. Så här föreställer jag mig att utvecklingen blir.

Tekniska konsekvenser
Bilar utrustas med system som automatiskt rapporterar körsträckan till Skatteverket. I sedvanlig ordning kommer utländska bilar inte omfattas av systemet.

Bensinstationer blir laddstationer.

Solpaneler kommer att få större användning när solel kan lagras. En del ägare av fritidshus kommer avstå från elanslutning.

Bärbara maskiner får avsevärt längre drifttider och fler apparater blir sladdlösa.

Politiska konsekvenser
Staten måste ha in minst lika mycket pengar som för skatt på diesel och bensin, trots miljöovänlig teknik.

Solelpaneler beskattas med årlig panelavgift och batteridrivna fordon efter körsträcka.

Kommuner kommer i framtiden flygfotografera fastigheter med batteridrivna drönare, för att kolla hus, bryggor och solpaneler. Vid besiktning av husvagnar och bilar kommer förekomst av solpaneler att rapporteras till Skatteverket.

Sommarstugor utan elanslutning leder till högre anslutningsavgifter för elnätanslutna.

Nya tekniken tas i anspråk för att främja integrationen.

Flyktingboenden, gäststugor och fritidshus som hyrs ut genom Migrationsverket kan få nedsatt solskatt.

Ny batteriteknik i kombination med fortsatt flyktingström kommer leda till ny spänning mellan politikens höger- och vänsterpoler. Vänstern kommer hävda att samhället inte skall subventionera rika husägare med nedsatt solskatt.

Jan Ivarson
Politiskt obunden

Föregående krönika: https://honesty4u.wordpress.com/your-chronicles/431-modulhus-ar-som-sms-lan/

Nästa krönika: https://honesty4u.wordpress.com/your-chronicles/433-restaurangnaringen-behover-tidsenlig-alkohollag/

2 thoughts on “432. EFFEKTIVA BATTERIER PÅ GÅNG

  1. Det hela är naturligtvis skrivet med en stor portion humor med ett visst allvar.
    Om man nu lyckas tillverka det där superbatteriet till ett överkomligt pris och att man går över till eldrift på fordon så krävs det en ofantlig utbyggnad av elförsörjningen i Sverige.
    Vi förbrukar ungefär 15 miljoner liter drivmedel per dygn i Sverige. En liter bensins energi-innehåll är ungefär 9 kWh. För att kunna använda fordon i samma utsträckning som nu behöver vi således rent teoretiskt utöka elproduktionen med 135 miljoner kWh eller om man så vill 135 MWh. Nu är det tyvärr så att bilmotorerna har bara en verkningsgrad på runt 35% så dom 135 MWh blir helt plötsligt närmare 400 MWh.
    Spinner man sen vidare på det här med elmotorer och antar att varje bil har en liten elmotor på 30 kW, ungefär lika stark som gamla tiders ”Bubblor”, och att det tar 10 timmar att köra 80 mil så behöver man följaktligen släpa med sig 300 kWh. Täcker man ett normalt hustak med solpaneler så kan man kanske komma upp i 5 kW under optimala förhållanden. Så det behövs 60 timmar, en dryg vecka, av intensivt solsken för att ”tanka fullt” med solpaneler.

    Men visst. Eldrivna fordon har säkert en framtid, förutsatt att man bygger ut el-produktionen rejält. Här duger det inte med små impotenta 2 MW vindkraftverk med en nyttjandegrad på mindre än 10%.

    • Hej Lennart!

      Tack för din intelligenta kommentar!
      Du beskriver de ofantliga problemen perfekt i ett nötskal!
      För att citera Bibelns beskrivning av mänsklig strävan (och dumhet), Allt är ett jagande efter vind!

      Välkommen åter med fler tänkvärda kommentarer eller varför inte en egen krönika?

      /Lars Agerstig
      honesty4u@hotmail.se

Kommentera här:

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s