427. GÖTEBORG FÅR NY STOR HAMN


427. GÖTEBORG FÅR NY STOR HAMN
av Jan Ivarson, 2016-03-07.

Göteborgs hamn bygger största terminalen sedan 1970-talet. Terminal heter det nu, som förr kallades kajer med kranar och skjul. Äldre personer minns Amerikaskjulet vid Stigbergskajen där Svenska Amerikalinjens stora vita fartyg lade till.

Den nya hamnen vid Arendal blir 30 fotbollsplaner stor och skall byggas av muddermassor. Det löser samtidigt problem att bli av med muddermassor från bottnarna i hamnens farleder som behöver muddras upp. Där finns förmodligen inget ålgräs som komplicerar muddring, som utmed Bohusläns kust. Miljötillstånd ger Göteborgs hamn möjlighet att sätta igång direkt, skriver Göteborgs-Posten.

Tänk om liknade förfarande kunde tillämpas för muddring av Värbofjorden vid Grundsund. Då skulle hundra nya småbåtsplatser med båtupptagning och spolplatta kunna anläggas. Fast förmodligen skulle få skaftöbor önska en sådan utveckling. De flesta som bor där har båtplatser och tycker det är tillräckligt.

När småkommuner planerar bostäder med havsutsikt brukar de kritiseras som en styggelse om de blir synliga från havet. När storstaden får ny hamn med kranar, magasin och cisterner brukar det ses som välkommen förstärkning av stadens varumärke som sjöfartsstad. Det som är möjligt i stort, är förbjudet i smått.

Det är roligt med ny satsning men förvånar att den kan ske, eller egentligen inte, i en storstad. Där bor folk som bestämmer och har behov av växande ekonomi.
I småkommuner kan inga nya hamnar anläggas. Där är all mark närmast havet belagd med strandskydd, ja även havet utanför stränderna som i Lysekils kommun.

Jan Ivarson
Politiskt oberoende

Föregående krönika: https://honesty4u.wordpress.com/your-chronicles/426-sysselsattningsgrader-varierar-i-europa/

Nästa krönika: https://honesty4u.wordpress.com/your-chronicles/428-kaninerna/

2 thoughts on “427. GÖTEBORG FÅR NY STOR HAMN

  1. Det är faktiskt så här.Terminal heter det när det handlar om personpåstigning av båtar i kommersiellt bruk.Kaj kan vara vilken form som helst av lastning och lossning av olika material.Och eftersom en kaj kräver mycket djupare vatten än vad tex: färjor gör så handlar detta oftast om logistik eftersom lastfartyg måste ändå lastas och lossas som innebär otaliga transporter så läggs dom oftast utanför centrala delar medans färjor inte kräver så mycket djupgående plus att det ska vara enkelt för folk och bilar att snabbt kunna komma till och från båtarna.

Kommentera här:

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s