304. JÄMSTÄLLDHET I MEDIA


304. JÄMSTÄLLDHET I MEDIA
av Jan Ivarson, 2015-07-20.

Sverige behöver jämställdhet mellan män och kvinnor brukar det heta. Det ligger något i det men feminismen har gått för långt. Så långt att kvinnorna håller på att mista sin kvinnlighet. De vill både vara manliga och kvinnliga.
De vill framstå som goda mödrar, men också vara frigjorda.
De vill både framstå som kloka och välutbildad beslutsfattare, men också som stylade flickor som hoppar omkring i bildrutor och visar upp olika typer av varor utan att förmedla något om produkten.
Denna reklamtyp är mest utbredd i Internetreklam och ackompanjeras ofta av musik som Apples reklamfilmer satt trenden för.

I ett av TV:s morgonprogram talade unga kvinnor om behov av att ´dejta´ ( = inleda en ny bekantskap, i de flesta fall med en av motsatt kön) en gång per vecka. Kanske har de tagit intryck av ett företag i modebranschen som i sin reklam utlovade nyheter varje vecka.
Kulturen stöds av politiska partier som vill framstå som feministiska. Livsstilen försvårar personernas framtida möjligheter att leva tillsammans med någon och fostra barn, egna och varandras, i en trygg miljö.
Livsstilen passar förmodligen bäst för ett kommunistiskt samhälle med lösa förbindelser utan äktenskap, där barnen uppfostras av anställda för att tidigt få ”rätta åsikter”.

Jag brukar skriva kritiskt om invandring men anser också att invandrarnas värdegrund har en del att lära oss västerlänningar. Allt är inte svart eller vitt om uttrycket tillåts. Tror uttrycket är tillåtet så länge som åsiktspoliser inte tagit avstånd från kosmetikaföretaget Schwarzkopf.

En annan typ av jämställdhet som berör landets utveckling och en sund debatt, är politisk jämställdhet bland mediebolagens journalister. Medieklimatet är resultat av mångårigt vänsterinflytande. Uppskattningsvis 80 % av journalistkåren har vänstersympatier.
För cirka tio år sedan uppvisade Public Service större politisk neutralitet i utbudet. Nu framförs vänsteråsikter oblygt.

Sverige behöver en mediemässig uppryckning för politisk jämställdhet.
Public service behöver någon form av certifierad personal, för att hindra att utbudet inte får politisk slagsida. Presstödet måste kopplas till krav på utrymme i tidningarna för interaktiv debatt och insändare. Nu är tidningarnas debattspalter oftast enkelriktade budskap som passerat åsiktskorridoren. Sverige behöver en certifiering typ ISO 9000 för den som vill kalla sig journalist, med krav på kunskaper, objektivitet och respekt för motparter, liknande kraven för att få kallas advokat.

Det är hög tid att gå från jämställdhet mellan könen, till politisk jämställdhet i media.

Jan Ivarson
Politiskt oberoende

Kommentera här:

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s