241. VÅGA TALA OM ORSAKEN TILL SKOLANS PROBLEM


241. VÅGA TALA OM ORSAKEN TILL SKOLANS PROBLEM
av Jan Ivarson, 2015-03-03.

Skyddsombudet för Verner Rydénskolan i stadsdelen Rosengården i Malmö har stängt skolan på grund av hot och våld från måndagen den 2 mars.

Tidningen Sydsvenskans nätupplaga skriver att högstadieelever skall gå till skolan som vanligt på måndag men att det inte blir undervisning. De skall få information om att skolan är stängd, ett faktum de redan vet. Malmös grundskolerektor hoppas att undervisningen skall vara igång på tisdag. Det är ett litet antal elever som har svårt att anpassa sig och en liten grupp som ställer till bråk enligt grundskolerektorn. Tidningen nämner inte att skolans elever till största delen är invandrarbarn. Det är en oväsentlig faktor för svenska media, trots det är en stor faktor för extra resurser, som det heter på byråkratspråk. I media får man bara nämna invandring då det gäller att ta fram resurser.

Rydénskolan visar att svensk skola har svårt att ta i problem. Det är inte lätt med de regler och debattklimat politiker och media ställt upp. Varken Sydsvenskan eller någon annan vågar berätta att den stora andelen invandrarbarn i Rydénskolan kan vara orsak till problemen. Ingen på skolan vågar vidta de åtgärder som skulle varit självklara under mitten av förra århundradet, då Sverige låg i topp på skolans område och många andra.

Enligt media är skolproblem aldrig invandrarrelaterade. Stökiga elever beskrivs bero av brist på resurser. En basal resurs är uppfostran i hemmen, så att barnen kan vistas med andra i en skola. Förvisso finns även barn med svenska föräldrar som har problem men andelen är knappast större nu än 1950.

Sedan det blev förbjudet att slå en bråkig elev på käften och risk för lärare att ens vidta andra vaga disciplinerande åtgärder, har stöket tilltagit och undervisningen förfallit. Den enda resoluta åtgärd som efter utdragna problem möjligen står till buds för en skola, är att avvisa elever till socialtjänsten.

Särskilt känsligt har det blivit att tillrättavisa elever med invandrarbakgrund. Det leder lätt till att skolpersonal hängs ut media med anklagelser om främlingsfientlighet och rasism. Därför eskalerar förfallet och en stor del av en generation ungdomar hamnar i kriminalitet och utanförskap. Då kommer vänsten hävda att de fattiga och socialt utsatta blir fler, i förhoppning om att få deras röster.
En familj har en pojke i andra klass. Han har tidigare visat god begåvning och legat bland de främsta i klassen. Han är mycket aktiv och framgångsrik inom olika sporter och är vänlig mot vuxna, kamrater och djur.
Nu har han fått psykiska problem och vill inte gå till skolan.

Det är svårt få honom berätta om vad som tynger honom och någon experthjälp erbjuds inte. Föräldrarna har fått veta att det förekommit sexuella trakasserier på skolan. Exempel på dem är för grova för att beskrivas men det är okänt vad pojken utsatts för. Några elever i hans klass är störande, särskilt en. Han sägs ropa svordomar och kan inte sitta på sin plats under lektionerna. Ibland kryper han omkring på golvet. Lärarinna och övriga elever får bäst de kan försöka bortse från det som pågår. Detta kan pågå i en svensk skolklass.

Lärarinnan säger att hon inget kan göra. Enligt henne har experter bestämt att de svåranpassade barnen mår bäst av att gå i en klass med skötsamma elever. Vad experten anser vara bra för skötsamma elever, är okänt.

Expertutlåtandet är i linje med andra beslut i samhället. Då en kvinna hotas till livet av en person får hon i bästa fall flytta till skyddat boende medan den som utgör hotet får gå fri. Har hon barn får de flytta med och därför får skötsamma barns föräldrar inte fotografera sina barns skolklass.

Ingen vågar tala om en av de största orsakerna till skolans problem – den stora andelen invandrarbarn med delvis andra värderingar. Orsak är politiker och media som inte tillåter kritik!
Verkligheten får stå tillbaka och förfallet fortsätta, hellre än att visa upp migrationspolitikens avigsidor och göra något åt dem. Och vad skall man göra när pengarna tryter?

Redan nu är stora delar av landet stadda i förfall. Många bävar för hur det blir då dagens elever skall ta över, dessa elever som av politiker till viss del kallats för pensionsräddare och entreprenörer.

Jan Ivarson
politiskt obunden

6 thoughts on “241. VÅGA TALA OM ORSAKEN TILL SKOLANS PROBLEM

Kommentera här:

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s