177. SMAL PÅ NYTT SÄTT


177. SMAL PÅ NYTT SÄTT
av Jan Ivarson, 2014-10-23.

Slank kropp är ett skönhetsideal som även sägs främja hälsan. Idealet har tyvärr även spridit sig till företagen. De vill ha så liten organisation som möjligt. Helst vill de aldrig ha annan kontakt med sina kunder annat än genom deras beställningar.

Telekombolag står för de flesta påringningar jag får men de har minskat i antal senaste året. Förutom att metoden tar folks tid i anspråk, så ger den presumtiva kunder begränsad information om vad som erbjuds och om köpevillkoren. Det som irriterar mig mer än själva uppringandet, är att säljaren inte vet något om företagets tjänster utöver just den enda de erbjuder. Det är förstås en medveten strategi hos företagen. Kunderna skall inte kunna fråga om problem de har med tjänster de redan köpt. Kvalifikationer för goda telefonförsäljare är att kunna lära sig säljrutinen för en liten produkt och i övrigt vara så okunnig om företaget som möjligt.

Jag tycker synd om personer som måste ta jobb som telefonförsäljare. Ibland händer det att jag i dagligvaruaffären frågar personalen var kattmaten finns. Det har aldrig hänt att någon svarat att han/hon inte vet, för att personen endast jobbar med mejerivaror.

En annan metod stora företag har för att avskärma sig från kundkretsen, är att vara knapphändiga med vem som är ägare till företagen eller hur man kan komma i kontakt med någon. De vill bara göra varumärket känt. Ett stort företag anger sällan mejladress. I enstaka fall finns adress till ett huvudkontor i annat land. Kan man skriva dit på svenska?
I bästa fall kan kunden finna ett inmatningsfält, där man kan ställa frågor. Texten försvinner vanligen utan kopia för kunden, då frågan sänts.

En annan metod som kallas Support, är Vanliga Frågor eller FAQ – frequently asked questions som en del företag kallar det, för att ge intryck av stor internationell verksamhet. Där kan kunden läsa igenom frågor med svar. Sällan har de gett svar på mina frågor, när jag vill klaga på att jag bara har 35 % kapacitet på min ADSL-anslutning, mot vad som utlovats. Jag bortser från att mitt wi-fi dragit ner hastigheten 10 %.

Om man söker på stora bolags hemsidor, kan man i bästa fall finna ett telefonnummer att ringa på undanskymd plats. Det brukar resultera i ca tjugo minuters väntetid som inleds av meddelande typ, du har plats trettioåtta i kön. Liknande princip tillämpas i varuhusens kassor som bemannas så att köerna tangerar kundernas gräns för tålamod. För att avhjälpa problemet på ett billigt sätt, överförs mer arbete på kunderna som själva får skanna varorna. De utsätter sig därmed för ökad risk att glömma någon vara och att åka fast för bedrägeri.

Svenskar tros vara imponerade av amerikansk kultur, eftersom företag alltmer använder amerikanska uttryck. Många REAR numera inte sina varor, utan har SALE. Därför är det logiskt om de på amerikanskt manér ersätter skanningsapparaterna med människor som packar kundernas kassar i kassorna och bär dem till deras bilar. Många nya enkla jobb skulle skapas.

Internetförsäljning är ett sätt för kunder att slippa besöka företagen de handlar av. Problemet är att kunderna inte vet de vad de köper om varan inte kan ses i en affär. En del internetsidor är föredömliga med erforderliga uppgifter, medan andra är bristfälliga. Ett exempel är solpaneler utan mått. Å andra sidan är många små varor oåtkomliga i sina plastförpackningar i affärerna. Det är förstås motiverat ur stöldsynpunkt, för alla kunder är inte ärliga och småprylar kan komma bort.

En vara får inte vara för slank, bara företagets organisation!
Varan får inte lätt kunna gömmas och förpackningen bör ge intryck av att kunden får mycket för pengarna. Det lär vi oss redan som barn genom godisförpackningarna.
Ett vanligt problem är att man ofta förstör den två millimeter stora texten med anvisningar då förpackningen öppnas.

Jag köpte nyligen solcellslampor. De var usla. Allt var för klent och infästningarna glappade från marken upp till lampglaset. Efter första blåsten var det dags för förflyttning till återvinningen.

Den enda plast som är hållbar för konsumentvaror är den för förpackningar.

Jan Ivarson

Annonser

3 thoughts on “177. SMAL PÅ NYTT SÄTT

  1. Tack Tomas och Yacoub för kloka synpunpunkter.
    Visst skall vi våga säga ifrån. Mina krönikor och kommentarer här och i andra nättidningar är exempel på det som lett till förtäckt hot mot mig.

    Jag har bytt en felaktig lampa. Det gick utan krångel men jag fick resa 2×4 mil för ca 350 kronor men kunde samordna resan med andra ärenden. Detaljerna beskrev jag inte i krönikan. De jag kastat har jag använt en kort tid men var så missnöjd med dem att de hamnat på tippen. Alla jag sett är undermåligt utförda i något avseende. Bäst låta bli köpa dem.

    Idag irriterade jag mig över att det inte finns kopplingsur för vägguttag med gångreserv för strömavbrott och som är enkla att ställa om. Särskilt saknar jag en knapp med vilken jag lätt kan sluta kontrakten när jag vill ha tänt på programmerad FRÅN-tid. Det finns bara på mekaniska utan gångreserv. Programmering kräver tryckning i viss ordning på knappar som används för många funktioner. Först måste man läsa på små hopvikt instruktion med pyttebokstäver. Jag önskar kopplingsur med knappar för varje funktion som på en räknare. Den senaste jag köpt lovade beslyst display. Det har den men bara då den sitter i eluttaget. Skall jag nyttja belysningen måste jag flytta på min stora sköna fåtölj och lägga mig på golvet för att se displayen. Inser att det är ett i-landsproblem och att jag blivit en bortskämd grinig gubbe.

    Hej och kommentera gärna fler krönikor
    Jan

  2. Trelleborg den 23 oktober 2014.

    Bäste Jan Ivarson!

    Så mesigt!
    Du köpte nyligen solcellslampor. De var usla. Efter första blåsten var det dags för förflyttning till återvinningen skriver du.
    Fel av dig ! ! ! Det var i stället dags för retur till säljaren. Du skulle naturligtvis begärt köpeskillingen i retur och därtill ersättning för dina kostnader som bedrägeriet kostat dig.

    Som ledning nämner jag att 1990 debiterade advokater 600:- i timmen för spilltid. Därtill milersättning.
    Den konfliktångest du beskriver är en av orsakerna till Svenska Folkets allvarliga problem.
    Med vänlig hälsning , Tomas.

    (Trelleborg is southernmost in Sweden. Use http://www.marinetraffic.com and search Trelleborg.)

  3. Ett bra exempel på företag som gömmer sig bakom snåriga kontaktvägar är SVT. De borde vara föregångare i öppenhet, men icke sa Nicke.

Kommentera här:

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s