CLIMATE CHANGE! OH REALLY?

 

People are still talking about climate change as if it is something true.
Is it true?
No, it’s not!

Listen in English here!

Listen to the player by clicking the play button.
Please write a comment in Swedish or English below this article!

Listen in Swedish here!


PS. OBS! Gillar du denna eller andra artiklar här på Honesty4u, så skicka gärna länkar till alla du känner samt ut på sociala medier.
Glöm inte att även kommentera krönikan nedan. Det är alltid trevligt med lite feedback. DS.

motorvag-pa-himlen
Are chemtrails good for the climate?

Okay, let’s be fair here. There is a climate change, but humans did not change the climate! At least not when we are talking about green house gases.

Now you think I’m totally crazy, right?
Well, I might be, but I’m not wrong about green house gases!
But everyone in the world knows that all the cars in the world will increase the green house gases on this planet.

Even United Nations environmental panel, IPCC (Intergovernmental Panel on Climate Change), came to that conclusion.
Yes they did!
The question is why they came to that conclusion?

Let us investigate this!

There are lots of scientists today that jumped off the IPCC train.
The reason why they jumped off is that they don’t think IPCC are acting in a scientific way.
What IPCC actually have been doing is to listen to some green organizations like for example Greenpeace.
IPCC took some articles written by Greenpeace and used them as scientific material, which they were not.
IPCC also let Greenpeace criticize their own material, so nobody else would have any other opinion.
Nothing in that statistic material is scientific. Instead it is just a bunch of wild guesses.

Some facts
Why are IPCC so worried about the green house gases?

Well, according to their expert scientists (which are not experts or scientists) planet earth is getting warmer, because of the green house gases.

According to IPCC, that is why we all have to change fuel systems in our cars or start using our cars more seldom.
Well, there is absolutely no scientific proof of that anywhere!
Actually to be perfectly frank about this, is that the best you can say about it, is that this is total rubbish from the beginning to the end!
How did they come up with this idea at all?
Well, it is all about money, big MONEY!

Some of these green lobbyists invested money in this new thinking and now they want their invested money back.
But as I said, there are no proofs at all!

About 1 200 years ago it was actually 4 degrees (C) warmer on planet earth.
Maybe it was family Flintstone that drove their cars to fast, who knows?

Another joke about this is the fantastic Nobel Price winner Al Gore who showed the world the famous hockey stick diagram.
According to Al Gore you can clearly see the raise in the temperature, the hockey stick angle, on his diagram.
That is absolutely true!
But what will usually happen when you start the measurement at the lowest temperature in almost 1 000 years? It goes up, right?
What a surprise!
The curve in planet earth’s temperature goes up and down like a roller coaster and follows only one pattern.
Do you know what pattern?
Answer: The sun’s pattern!
When the sun has an active period the temperature on planet earth goes up and when the sun is more inactive it will get colder here.
Isn’t that a surprise ha?
Sometimes I wonder if these IPCC guys ever got a sun tan.

Another fact for you, is that ONE single volcano eruption somewhere on this planet, actually gives more green house gases than ALL the cars in the world during ONE YEAR!
The problem is that you can’t make people pay taxes or other economical punishments just because of volcanoes!
That’s why they chose cars.
People will never start investigating these things anyway, right?

To talk about green house gases and such stupid arguments is actually a way to minimize people’s intelligence.
Of course we can’t figure out that warm climate has something to do with the sun.
And if we are smart enough and put out some smoke screens, we might even get the Noble Price.

So, tomorrow morning when you start your car going to work, just start it with a smile.
Either you or your car can influence the green house gases on this planet.
It might influence the size of your valet though.

Now you know!

Take care and remember that the news is not always true.

25 thoughts on “CLIMATE CHANGE! OH REALLY?

  1. Ordet konspirationsteori lär vara en CIA uppfinning. Att tankar/ideer om sakers tillstånd uppstår grundar sig på det enkla faktum att sanning döljs. Så när någon skriker konspirationsteori säger denne enbart ”du är lurad”. Double speak a la Orwell. Sanning kommer först och den kan lögnen endast stå på. Således sanningen sedd ”nollar” lögnen, enkelt. Här kan man också skåda trepartsprincipen: när två strider så hålls striden igång av en tredje dold part, som kontrollerar striden. Schackspelets vita och svarta kämpar och glömmer att någon 3:e äger schackbrädan.
    Så när någon ropar konspirationsteori säger den enbart att sanningen är dold.

    • Hej igen Åke!

      Klokt formulerat!
      Utan lögner i en händelse, kan inte konspirationsteorier existera!
      En seriös konspirationsteoretiker söker efter sanningen i en händelse, där det finns alltför många underliga sammanträffanden och obesvarade frågor.

      I en sann historia blir det sällan några frågor, då allt är uppenbart och direkt blir besvarat.

      /Lars Agerstig
      honesty4u@hotmail.se

    • Ja Åke, så rätt du har! Jag har själv den senaste tiden just blivit anklagad för att hysa ”konspirationsteorier” och de som anklagat mig för detta hade bevisligen inte en aning om vad de talade om och heller inte vad jag talade om. Inte ett enda sakligt argument hade de!
      All fakta som byggde på vetenskapliga undersökningar, beräkningar och praktiska prov och som jag lade fram som bevis på vad jag påstod, besvarades med
      ”- Bosse! Kan du verklige tro på dessa lögner?”
      Mitt svar blev; Om det nu är lögner, så förväntar jag mig att de skulle sakligt och vetenskapligt smula sönder mina argument genom ett mer logiskt och vetenskapligt resonemang än mitt? Men av det blev det ingenting! Det bara kastades då bara fram ännu fler anklagelser mot mig om att jag låtit mig luras av konspirationer och att det var jag som var ”förd bakom ljuset!”, att det var jag som tillät mig tro på sådana dumheter.
      Det anmärkningsvärda och tråkiga är, att sådana ”okunniga”, och ”oinitierade” personer inte har förmågan att kunna ta till sig ens det mest logiska i resonemanget. Detta får jag försöka leva med. Okunnighet och envishet går ofta hand i hand, för jag vill inte t ex att en gammal vänskap ska behöv offras bara för att jag ska bevisa att de andra hade fel och jag rätt. Däremot märkte jag, att de anklagande tydligen var beredda att just offra vår vänskap för att hävda sin ”rätt” att osakligt påstå att jag var anfäktad av konspirationsteorier och lurad.

      • Väkommen i gänget! Alla som går utanför den ”religiösa” boxen skall brännas på bålet. Da Vinci, Copernicus, Asange, JFK, Luther King, m.fl. passerade den röda linjen av påkallad konsensus; kolla ordet egregor på engelska.
        Det är tungt att bli mer kunnig eftersom man får färre att kommunisera med.
        Men om du ingår i en elit med allt vad kunskap heter till ditt förfogande, är det rätt behagligt med korkade motståndare, som genomlidigt den standardiserade utbildningen.

        • Ja, Lars och/eller Åke – ni får ursäkta. Jag vet inte till vem jag vänder mig nu, men jag säger att jag känner mig lika välkommen av er båda två, så är den saken avklarad.

          Det var en bra kommentar ang det här med konspirationsteorier och de tråkiga erfarenheter jag fått. Men trots att jag innehar Nordstdets akademiska lexikon på engelska med 152 000 ord och fraser, avsett för studenter, så fanns inte ordet ”egregor”.
          Det närmaste jag kunde komma var, att efter ”ego trip” kom ”egregious” – ohörd, flagrant, gräslig, notorisk, jubelidiot. Därefter kom orden ”egress” och ”egret”. Sedan kom Egypt och då har jag kommit för långt.
          Är det en böjningsform? Här behövs tacksamt ett kunskapslyft faktiskt!

          Så får jag avslöja frö er att jag skriver under synonym, under ett alias därför jag haft tråkigheter tidigare när jag skrivit under mitt verkliga namn. Ja, det är sorgligt att det ska behöva vara så i en påstådd demokrati med både åsikts- och yttrandefrihet. Men här är mitt vanliga namn:

          Mvh
          Bo Hofvander

  2. Ang chemtrails; Häromdagen fick jag och min fru, som är från Sri Lanka, reda på att hennes brorson som är stridspilot i Sri Lankas flygvapen, att han tillfälligt ska förflyttas till Sudan med sin skvadron. Han och hans kollegor hade fått reda på något häpnadsväckande om Ebola. Av sin flygvapenledning hade man fått reda på att Ebolasmittan i Västafrika skulle vara USA som ligger bakom och det genom att sprida CHEMTRAILS!!
    Ja, detta är vad denne stridspilot och hans kollegor fått reda på och som han lät meddela oss via Skype i förrgår. Hur mycket sanning som ligger bakom kan ju inte bekräftas, men det var vad han och hans pilotkollegor blivit informerade om.
    Vi blev trots allt både förvånade men ändå inte, därför vi har ju lärt oss att dessa chemtrails kan sprida precis vad som helst över mycket stora områden. Varför då inte Ebolasmitta? Och varför just över Västafrika? Ja, det är ju svårt att veta. Kan det kan ju bero på att man ville testa hur man kan minska överbefolkningen i vissa delar av världen? Vem vet?
    Ja, detta väcker många frågor, men uppgiften om den påstådda orsaken till Ebolasmittans utbredning, och som kommer från ett nationellt flygvapen i Sydostasien, i en socialdemokratisk regim, är ändå häpnadsväckande. Kan detta verkligen vara möjligt? Har mänskligheten sjunkit så lågt att man åter igen håller på med ”utrensningar” av en viss del av en ”oönskad” del av jordens befolkning – den fattigaste – för att minska invånarantalet på jorden? Man ryser bara vid tanken.

    • Hej bossebuss!

      Allt är förvisso möjligt i dagens värld men att sprida Ebola via chemtrails låter lite för tillrättalagt för att jag ska köpa det.
      Skälet är inte att det på något sätt skulle vara omöjligt. Tvärtom har man ju spridit exempelvis Mykoplasmabakterier under en mycket lång tid på detta sätt.
      Skälet att jag inte riktigt tror på att sprida Ebola på detta sätt, är att miljontals människor skulle dö inom några få veckor.
      Någon sådan epedemi eller snarare pandemi har vi inte sett ännu.
      Jag tror inte heller på att USA som nation ligger bakom Ebolaviruset, utan USA används snarare som ett verktyg av de som ”äger/kontrollerar” USA.
      Att Ebola tycks vara ett så kallat ”man made” virus, är det nog inte så många kunniga personer som längre tvivlar om.

      Jag tror inte heller att huvudskälet är att minska populationen, utan mer att komma åt de offantliga rikedomar dessa länder sitter på.
      Jag har försökt att förklara lite av dessa samband i min krönika, ”Varför håller hela västvärlden på att gå under?”
      Du hör den här, https://honesty4u.wordpress.com/my-weekly-thoughts/22-varfor-haller-hela-vastvarlden-pa-att-ga-under/

      Ja, man ryser verkligen av bara tanken att allt detta kanske bara handlar om pengar, stora PENGAR!

      /Lars Agerstig
      honesty4u@hotmail.se

      • Tack Lars (råkade av misstag kalla dig för ”Åke” innan).
        Det är bra att få lite lagt i ”den andra vågskålen”. Med det inte sagt att jag och min fru skulle ha fäst allt för stor tilltro till dessa uppgifter. Därav de många frågorna. Det som förvånade oss var att det kom från andra sidan jordklotet och från en person som vi känner att ha ganska så gott omdöme, annars hade han inte kunna bli strids- och helikopterpilot.
        Jag framförde just den åsikten till min fru, att det som är mest troligt var att man kanske på detta omänskliga sätt ville åt de enorma naturtillgångar (oljan) som finns i Västafrika och att det som alltid – bara handla om PENGAR. För det gör det – precis på samma sätt som med IPCC.
        Men vem är det som ”äger USA”? Jag skulle tänka mig att det kunde vara sådana världsorganisationer som Bilderbergruppen eller/och ”Trilateralerna”, som med alla fula medel arbetar för att blida en global världsregering?

        • Hej igen bossebuss!

          Man kan väl enkelt säga att de som äger/kontrollerar precis ALLT du ser runt omkring dig, är cirka 20 familjer i världen eller i runda slängar cirka 200 personer.
          Dessa är rent generellt de absolut rikaste personerna i världen!
          Några finns även med i den så kallade Bilderberggruppen.
          Själva Bilderberggruppen i sig har dock mestadels en funktion som verktyg för dessa 20 familjer.
          I detta illustra sällskap finns det många nationaliteter representerade, såsom, kineser, japaner, judar, amerikaner etc.
          De har dock en sak gemensamt! De är alla psykopater, vilket är en förutsättning för att kunna bli stormrik på den nivån. De har ju inte jobbat hårt mellan kl. 9 – 17 varje dag och på det sättet byggt upp sina enorma rikedomar. Nej, det krävs att ”gå över lik” ibland!
          De allra flesta av dessa är ”doldisar” som i princip aldrig syns utåt. Den mest välkände är väl en viss herr Gates.

          Jag har hållit på och grävt i detta några år nu men man kommer bara till en viss gräns och därefter är alla dörrar stängda.

          /Lars Agerstig
          honesty4u@hotmail.se

  3. Nu har det gått några veckor och jag har inte sett några chemtrails, bara kondensstrimmor.
    Märkligt att flygplan nu för stunden helt plötsligt inte lämnar dessa evighetsstrimmor efter sig?

    • Hej Åke!

      Ja, visst är det konstigt!
      Här på Filippinerna har de testat alla möjliga varianter av sprayning.
      Tidigare sprayade man bara tidigt på morgonen och körde enormt långa sprayningar i rutform. (Märk väl, det går inga flyglinjer över där jag bor).
      Därefter körde man bara paralella sprayningar med ganska stora avstånd mellan remsorna. Detta skedde då mitt på dagen.

      Under ett par månader nu så sprayas bara korta remsor, så det ser ut som om bläcket stundtals tagit slut i kulspetspennan.
      Dessa kortare varianter tycks bara sprayas nattetid när det är kolmörkt. På morgonen sedan kan strecken på himlen se ganska kul ut när de börjat sprida ut sig.
      Ingen tittar uppåt och de som gör det, vet ju ändå inte hur normala moln bör se ut.
      Aningslösheten är total.

      /Lars Agerstig
      honesty4u@hotmail.se

  4. Vilken tur! Vilken glädje att ha fått hitta hit! Det kan jag tacka signaturen Lasse Agerstig för som hade en länk hit från Exponerat.
    Tack Lasse!
    Jag har länge varit inne på precis samma linje när det gäller klimatfrågan, men ständigt och jämt blivit anklagad för att jag tagit till mig ”Konspirationsteorier”. Det verkar som att de som påstått detta inte tar intryck av någon fakta eller förnuftsresonemang som helst som jag presenterat.
    Frågan om Klimatet kom upp igen när jag började undersöka de konstiga kondensslingor vi ibland kan se klara dagar på ca 10 000 meters höjd och som inte försvinner som vanliga kondensslingor gör efter jetplan. Dessa slingor stannar kvar från horisont till horisont och måste innehålla partiklar som inte kondenserar.

    Är någon intresserad kan man börja med att gå in på:
    http://chemtrails-sverige.blogspot.se/

    Allt nog så ledde detta än en gång in på klimatet och därför passade jag på att skaffa mig den senaste boken i ämnet som heter ”Solen driver vårt klimat – Vetenskap, debatt och politik” av Tege Tornvall.
    Det är en bok med koncentrat av uteslutande fakta om vad som styr vårt klimat och som med fakta smular sönder IPCC:s teorier, på samma sätt som görs här på denna bloggsida.
    Jag har också försökt få människor att fatta att klimatalarmisterna bara är intresserade av våra pengar och att de vill hitta fler skäl att ålägga oss nya miljöskatter och avgifter. Det svenska Miljöpartiet vill höja bensinpriset till minst 25 kr/liter!! Men att prata med dessa är som att tala till en vägg. Inget förnuft tränger igenom! Ingen fakta tar de intryck av, för det är ju klart, då försvinner ju deras inkomster – de blir ju arbetslösa när deras lögner blir avslöjade.
    Där kan man bl a läsa att det är över 1 200 forskare och vetenskapsmän som lämnat IPCC just för att man genomskådat de lögner som man sprider. Till och med Greenpeace egen grundare har lämnat denna organisation ”för den blivit allt för politiserad”.
    Sedan måste jag fråga om det är fler än jag som märkt hur tyst det blivit om Al Gore – Nobels fredspristagare? Kan det bero på att hans lögner nu blivit genomskådade? Troligtvis är det så.
    Ha en bra dag och fortsätt kämpa för fakta och Sanningen om vårt klimat.
    Tänk på att envishet, okunnighet och dumhet oftast går hand i hand! Det är därför ett formidabelt motstånd vi har!

    • Hej bossebuss!

      Kul att du gillar min sida!
      Jag tror att du kommer att hitta mycket ”godis” på denna webbsida, kanske speciellt under sektionerna Your Chronicles och My thoughts.
      Roligt också att du tar dig tid att kommentera!
      Du verkar gilla att skriva, så pröva gärna dina vingar och skicka in en egen krönika eller deltag i en Skypeintervju med mig.

      Välkommen åter!

      /Lars Agerstig
      honesty4u@hotmail.se

  5. Vulkanerna är våra största miljöbovar. Världens alla aktiva vulkaner, frvandlar hela den så kallade miljöpolitiken till flugskit och misstänkt bluff. Gissningsvis bryr sig miljöpartister, centerfolk och professionella miljövänner av olika slag inte nämnvärt om vulkaners ständigt pågående aktivitet. Men de borde. Om de hade någon heder i kroppen. Och om de kunde stava till ordet perspektiv.

    http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/9907/24/aschberg.html

    • Hej Adar!

      Alldeles riktigt! För en gångs skull berättar Aschberg sanningen om en av vår
      tids största bluffar mot mänskligheten.
      Problemet är enkelt. Man kan ju helt enkelt inte beskatta vulkanutbrott!
      Miljörörelsen omsätter idag en ryslig massa pengar, där man med rena lögner och
      ett bedrägligt hopkok av fakta, skrämmer folk och gör dem ansvariga för något de
      inte ens skulle kunna påverka, även om de ville.
      Politiker är ett lättlurat släkte utan egna kunskaper, som dessutom själva känner
      sig lite extra viktiga när de inbillas att tro att de räddar världen.

      Förljugenheten är närmast total i denna värld idag och Svensson blir lurad och
      tvingad att betala.

      /Lars Agerstig
      honesty4u@hotmail.se

  6. Håller med dig Lasse. Det är allt för mycket som talar för att det är solens påverkan som hysteriskt blivit ”växthuseffekten” . Vilket tyvärr utnyttjas av vissa för tex beskattning. Verkar som om det alltid ska finnas någon typ av skräckpropaganda. Läst en hel del om detta. Bara att googla, finns massor! Visst vi skitar ner våran planet men det är en annan sak men ett stort problem givetvis! Undrade vad som hände med försurningen som var ett nästan ”globalt” problem får några tio tal år sedan?

    • Hej Conny!

      Ja du, du vet ju hur det är, man kan inte beskatta solen!
      Det är ju också svårt att skylla solens strålar på människan, så det kan
      ge utrymme för någon kollektiv beskattning av medborgarna.
      Istället får man hitta på någon annan bluff som folk har svårt att kontrollera,
      såsom exempelvis bilavgaser och annat.
      Att sedan ett enda vulkanutbrott någonstans på jorden släpper ut mer växthusgaser
      än vad jordens samtliga bilar släpper ut under ett helt år, är ju förstås en sanning
      man inte gärna basunerar ut.
      Man kan ju inte beskatta vulkaner heller!

      Tyvärr är det mesta vi ser runt omkring oss, när det gäller beslut i FN och liknande,
      bara bluff från början till slut.
      Fn-delegaterna är ju inga specialister på något område egentligen, utan måste blint lita
      på de så kallade experterna, som i sin tur mestadels är köpta av lobbyister som företräder
      olika ekonomiska intressen eller maktstrukturer.
      Ibland förstår inte ens de så kallade experterna själva, att de också blivit utsatta
      för ”falsk kunskap”. Någon med den agendan, har ju lärt dem!

      Nästa riktigt stora internationella fråga, kommer sannolikt att handla om bakterier och virus.
      Då kommer man inte längre att låta någon speciellt köpstark grupp betala någon påhittad
      skatt, utan då kommer det istället att handla om att ALLA kommer att få betala för vaccin,
      som dessutom kommer att vara livsfarligt.
      Pandemilagen inom WHO är redan omskriven för just ändamålet, att kunna tvångsvaccinera!
      Vägrar du, kommer du att hämtas med polis eller militär, eftersom du då utgör allmän fara
      för andra människor.
      Man har ju redan kört ett par turer med Svininfluensan, för att skrämma folk.
      Det är bara början!

      De flesta i vårt samhälle fnyser på näsan åt sådana här ideer, och tror att det som händer
      är korrekt beskrivet i media. Den media som för övrigt också ägs av, eller som kontrollerar
      de olika världsorganen såsom WHO.
      Det finns dock en hel del fakta, och fakta ljuger inte!

      Vi som inte är psykopater, kan med vår föreställning om andra människor, inte förstå och
      kunna sätta oss in i hur psykopater tänker. Det vi kallar ondska, är helt normalt i deras
      värld.
      Jag hoppas du varit inne och hört artiklarna på sidan ”My weekly thoughts” och läst på
      ”Scary News”?
      Dessa artiklar kanske rätar ut några frågetecken.

      Kul att du tänker själv! Tyvärr har apatin spridit sig ordentligt i Sverige.

      Välkommen tillbaka!

      /Lasse Agerstig

  7. Lämna åtminstone vetenskapliga källor om du spottar ur dig ”sanningar”. Har sett studier som pekar åt båda hållen så vore kul att veta vilka allvetande studier du grundar din ”fakta” på. Finns ju dessutom andra bekymmer med utsläppen utöver växthuseffekten.

    • Hej!
      Men jisses, det finns ju tusentals timmar på YouTube, Google och andra medier.
      IPCC har ju varit i blåsväder åtskilliga gånger, om du har hängt med lite i media.
      En av världens främsta klimatforskare, som dessutom är en svensk gammal professor, som jag just nu glömt namnet på, bevisar plättlätt att hela IPCC är totalt ute och cyklar.
      Det handlar bara om pengar, stora PENGAR!
      Det jag ”spottar ur mig” är ju inte mina sanningar, men mycket bygger såklart också på rent förnuft och logiskt tänkande.
      Sedan skriver du med någon slags självklarhet, att ”det finns andra bekymmer med utsläppen utöver växthuseffekten”.

      Jo då, bekymmer kanske finns, frågan är bara om mänskligheten kan påverka dem i någon betydande grad.
      Jag tror personligen att det måste finnas någon orsak till, att de vassaste knivarna i lådan flyr från IPCC.
      De som flyr hävdar dessutom med en mun, att det hela inte håller ett vetenskapligt mått, utan mer liknar ett hopkok av gissningar.
      Läs min artikel igen med öppna ögon!

      /Lasse Agerstig

      • Nämnde inte IPCC i mitt svar som du kanske ser då jag vet att de blivit motbevisade gång på gång. Jag bad endast om källor, och innan du kommit fram med några ser jag absolut inget värde i din text. De ”andra bekymmer” jag pratade om när det gäller utsläpp är till exempel fabriker som släpper ut kemikalier som inte kan brytas ner av växtriket i och med att de är onaturliga. Ber om ursäkten om mitt svar upprörde dig, råkar bara vara ett ämne jag är intresserad av men får nog hålla mig till mer ”etablerade” sidor om du inte ens tycker det är värt att ha med källor i texterna.

        • Hej igen!

          Nej då, du behöver inte be om ursäkt!
          Jag blev faktiskt inte det minsta upprörd över ditt svar heller.
          Anledningen till att jag inte anger några källor, är dels naturligtvis för att jag är min egen källa, men också att min webbsida inte på något sätt ska betraktas som en vetenskaplig sida, utan mer en sida som ska väcka till eftertanke.

          Jag läser dock på en hel del och samlar information från väldigt många håll, innan jag tar ställning för eller emot en fråga.
          Att sedan sitta och rabbla upp, att denna information plockade jag där, och den andra plockade jag här, är naturligtvis ganska ointressant i sig.
          Det viktiga är vad DU som läsare gör för bedömning, efter att du tagit del av mina tankar och presenterad fakta.
          Fakta går ju alltid att kontrollera för den som vill och det är nog inte så ofta det slinker in faktafel på min sida.
          Om så är fallet, så ändrar jag tacksamt dessa faktafel, när någon påtalar det.

          Mina åsikter och slutsatser kan däremot vara fel, men kan också vara riktiga, vilket jag i nära nog alla artiklar påtalar.
          Huruvida jag har rätt eller fel, är heller inte min sak att bedöma, utan det lämnar jag över till varje läsare att bedöma.

          När det gäller just det här med källhänvisningar, så kan de i många fall vara bra. Men det finns också en uppenbar fara i källhänvisningar.
          Originalkällan kan ju vara skriven av någon som vill framföra en viss agenda.
          Denna agenda behöver inte alltid vara likvärdig med sanningen!
          Källan kan också vara skriven av någon som har fel! Ett enkelt bevis på detta, är naturligtvis dåtidens vetenskapsmän, för inte så länge sedan, som lärde ut att jorden var platt!
          Tur att inte Copernicus och andra brydde sig så mycket om den källan, eller hur?

          När det sedan gäller ”andra bekymmer”, såsom utsläpp av kemikalier som inte kan brytas ner av växtriket, så håller jag självklart med dig till fullo om att detta inte är bra.
          Jag inbillar mig dock att planeten jorden har brottats med betydligt större problem än bilavgaser, plastpåsar, gamla aluminiumburkar som det står Coca Cola på, eller farliga kemikalier.
          Kanske är exempelvis Koyotofördraget ett större hot mot i varje fall människan, än dessa uppräknade hot.

          Det är som du ser, inte alldeles enkelt att veta vilken fot man ska stå på, eller hur man ska hålla tungan rätt i munnen.
          Jag är således tacksam, så länge jag har förståndet att hålla tungan i rätt mun. 🙂

          Jag hoppas du fann något värde i denna text, trots att jag åter var min egen källa.

          Välkommen åter!

          /Lasse Agerstig

          • Var ett mycket bra svar måste jag säga. Jag är nog bara lite mer relativist än vad du är och föredrar att se båda sidor av saken då det alltid kommer att finnas 2 sidor och vetenskapen i sig, som du nämnde, konstant flyttar sig framåt. Paradigmskiftet som du nämnde med Copernicus är ju ett bra exempel på detta. För bara 100 år sedan kom ju Einsten med sin teori som ytterligare ändrade våran bild på hur universum ser ut och förmodligen kommer det ändras ännu mer i framtiden. Därför tycker jag man ska vara försiktig när man tar upp ordet ”fakta” då den har dels två sidor och dels mycket väl kan komma att se annorlunda ut om 100 år. Så att helt avfärda miljöförstörelsen känns lite väl riskabelt för min del.

          • Hej igen Martin!

            Jag håller med dig till fullo, om att ordet ”fakta” kanske tillmäts en för stor betydelse.
            Jag anser mig dock vara ganska mycket relativist själv, då jag sällan nöjer mig med att
            se bara båda sidor av saken. Jag tittar gärna lite i mitten och på de mest extrema åsikterna
            ute på kanterna också, just av nämnda orsak.

            Avfärda miljöförstörelsen kommer jag heller aldrig att göra, men kan samtidigt konstatera att
            moder jord handskats med betydligt värre problem, än de kliande små insekter som kallas människan.

            Jag tror människans största misstag, är att ständigt övervärdera sin egen betydelse.
            Vi är ungefär som myran på en elefantrygg. När elefanten ledsnar på myrans krypande ruskar han
            lite på sig, eller sprutar vatten på inkräktarna.
            Moder jord tycks göra ungefär detsamma.

            Självklart ska vi ändå göra vårt bästa för att planeten ska må bra.
            Det sistnämnda är just det stora problemet!
            Vad är bra?
            Idag låter vi pengar och makt styra de beslut som tas inom FN och andra miljöorgan.
            Som jag påpekade i mitt förra svar till dig, så är exempelvis Kyotofördraget att betrakta närmast
            som en katastrof både för planeten jorden och människorna som en dag ska ta över.

            Vi håller ögonen öppna Martin, och ju fler som kommer med synpunkter, desto bättre är det.
            I dagens värld tystas åsiktsskillnader ner av någon slags tyckarelit.
            Det är nog det första som måste ändras på.

            Tack för ditt intressanta inlägg.

            /Lasse Agerstig

Kommentera här:

